لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

فناوری و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه در طول COVID-19

تاثیر همه گیری COVID-19 بر علم و فناوری

 همه گیری COVID-19 بسیاری از موسسات علمی و فنی را در سطح جهان تحت تأثیر قرار داده است که در نتیجه بهره وری پایین تری در تعدادی از زمینه ها و برنامه ها ایجاد شده است. با این حال، تأثیر همه گیری COVID-19 منجر به افتتاح چندین خط سرمایه جدید تحقیقاتی برای سازمان های دولتی در سراسر جهان شده است. همچنین در همه گیری COVID-19، اشکال جدید و بهبود یافته ارتباطات علمی تکامل یافته است. به طور مثال، میزان داده های منتشر شده در سرورهای پیش چاپ شده و نحوه بررسی آن ها در بسترهای رسانه های اجتماعی یکی از این ارتباطات علمی پیشرفته است. دانشمندان در حال بررسی، ویرایش، تجزیه و تحلیل و انتشار نسخه های خطی و داده ها با سرعت بیشتری هستند. شایان ذکر است که این افزایش ارتباط، ممکن است باعث همکاری بیشتر دانشمندان با یکدیگر شود و کارایی پژوهش ها و مطالعات آن ها را بهبود ببخشد. فناوری اطلاعات به نهادهای مختلف پزشکی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی کمک گسترده ای برای مبارزه با اپیدمی کرونا کرده است. فناوری اطلاعات و اینترنت در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی کرده و توانسته به شرکت ها و سازمان هایی که در معرض ریسک های ناشی از فعالیت های شبکه ای آنلاین و امنیت سایبری قرار گرفته اند کمک زیادی کند. همچنین خطر از دست دادن مشتریان و خریداران برای شرکت ها و موسسات یک شوک عظیم بود که با استفاده از فناوری اطلاعات این خطر رفع شد. 

تاثیر همه گیری COVID-19 در مراکز تحقیقاتی هوافضا 

ناسا

ناسا تعطیلی موقت کلیه مجتمع های بازدید کننده در مراکز میدانی خود را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد و از همه پرسنل غیر ضروری خواست در صورت امکان دور کاری کنند. همچنین با توقف تولید و ساخت سیستم پرتاب فضاپیما در تاسیسات مونتاژ میشو(Michoud)، ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به تاخیر افتاد، اگر چه کار در 3 ژوئن 2020 از سر گرفته شد. اکثریت پرسنل مرکز فضایی جانسون به مخابرات منتقل شده اند و به پرسنل مهم در ایستگاه فضایی بین المللی دستور داده شده است تا اطلاع ثانوی در اتاق کنترل مأموریت اقامت کنند. عملیات ایستگاه نسبتاً تحت تأثیر قرار نمی گیرد، اما در سفرهای جدید فضانوردان قبل از پرواز تحت قرنطینه ای شدیدتر قرار می گیرند. چارچوب واکنش اضطراری ناسا بر اساس موارد ویروس محلی در مراکز میدانی آژانس متفاوت است. تا 24 مارس 2020، مراکز فضایی از جمله مرکز تحقیقات گلن در اوهایو، ایستگاه پلوم بلوک در اوهایو، مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در کالیفرنیا، مرکز پرواز والوپس در ویرجینیا و موسسه مطالعات فضایی گودارد در نیویورک به مرحله 4 منتقل شده بودند. البته مرکز پرواز فضایی گودارد در مریلند، اولین مورد مثبت کارمند COVID-19 خود را نیز گزارش کرد. دو مرکز نیز در مرحله 4 پس از گزارش موارد جدید ابتلا به کرونا، برای محافظت از سایر مراکز بسته شدند. بعد از آن نیز مرکز مونتاژ میشو  اولین کارمند مبتلا به کووید 19 را اعلام کرد و مرکز فضایی استنیس هم دومین مورد از اعضای ناسا به کرونا را ثبت کرد. مرکز فضایی کندی در مرحله 3 پس از مثبت شدن تست یکی از اعضای نیروی کار، نیز بسته شد اما با توجه به سیاست اجباری دور کاری که قبلاً وضع شده بود، فرد بیش از یک هفته قبل از شروع علائم در محل حضور نداشت. در 18 مه، تأسیسات میشو عملیات خود در SLS را از سر گرفت، اما تا کنون در سطح 3 باقی مانده است. در سطح 4، دور کاری اجباری برای همه پرسنل به جز افرادی که وظایف آن ها اطمینان از ایمنی و تاسیسات است، می تواند بسیار موثر باشد. 

آژانس فضایی اروپا ESA

در آژانس فضایی اروپا (ESA) بسیاری از پرسنل تاسیسات علم و فناوری در صورت امکان باید دور کار باشند. به دلیل اتفاقات و تحولات اخیر از جمله افزایش محدودیت ها توسط مقامات ملی، منطقه ای و محلی در سراسر اروپا و اولین نتیجه مثبت COVID-19 در بین پرسنل مرکز عملیات فضایی اروپا، آژانس، محدودیت های بیشتری را در مراکز کنترل مأموریت خود اعمال کرد. رولف دانسینگ، مدیر عملیات ESA، به شدت به پرسنل خود توصیه کرد که فعالیت خود را در مأموریت های علمی، به ویژه در فضا پیماهای بین سیاره ای کاهش دهند. فضا پیماهای آسیب دیده در حال حاضر دارای مدارهای پایدار و مأموریت طولانی مدت هستند، بنابراین خاموش کردن بعضی از ابزارهای علمی و همچنین قرار دادن آن ها در یک تنظیمات ایمنی و بدون نظارت، برای مدت زمان معین، تأثیر کمی بر عملکرد کلی مأموریت آن ها خواهد داشت.

نمونه هایی از ماموریت ها عبارتند از: 

راه اندازی ماموریتی که چهار فضاپیما در سال 2000 به دور زمین می چرخند ​​تا محیط مغناطیسی سیاره ما و چگونگی ایجاد آن توسط باد خورشیدی و جریان ذرات باردار که دائما توسط خورشید آزاد می شود، بررسی کنند.

 ExoMars Trace Gas Orbiter  این فضا پیما در سال 2016 به فضا پرتاب شد و در مدار مریخ قرار گرفت و در آن جا جو سیاره را مورد مطالعه قرار داد و اطلاعاتی را برای فرود کنندگان روی سطح فراهم کرد.

مارس اکسپرس در سال 2003 راه اندازی شد و بیش از یک دهه و نیم از سطح مریخ تصویر برداری کرد و از اتمسفر این سیاره نیز نمونه برداری می کند.

 Solar Orbiter  جدیدترین مأموریت علمی ESA است که در فوریه 2020 راه اندازی شد، در حال حاضر در مدار عملیات علمی خود به دور خورشید است. گونتر هازینگر، مدیر علوم ESA گفت: "این تصمیم سختی بود، اما تصمیم درستی بود. بزرگترین مسئولیت ما امنیت مردم است و من می دانم که همه ما در جامعه علمی درک می کنیم که چرا این امر ضروری است."

کاهش موقت حضور پرسنل در محل نیز اجازه می دهد تیم های ESOC که بر حفظ ایمنی فضا پیماها برای سایر مأموریت ها به ویژه کاوشگر عطارد BepiColombo ، که در حال حرکت به نزدیکترین سیاره منظومه شمسی است، تمرکز کنند زیرا در حین برنامه ریزی برای پرواز از زمین به پشتیبانی نیاز دارند. مانور دشواری که از جاذبه زمین برای تنظیم مسیر BepiColombo هنگام حرکت به سمت عطارد استفاده می کند، توسط تعداد بسیار کمی از مهندسان و با رعایت کامل فاصله اجتماعی و سایر اقدامات بهداشتی مورد نیاز در شرایط کنونی انجام شده است. راه اندازی و عملیات بازرسی اولیه ابزار علمی Solar Orbiter که ماه گذشته آغاز شده بود نیز به طور موقت متوقف شد. ESA در نظر دارد بسته به توسعه وضعیت ویروس کرونا، این عملیات را در آینده نزدیک از سر بگیرد. 

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن JAXA

عملیات فضایی و علمی آژانس اکتشافات هوا فضای ژاپن (JAXA) عملاً تحت تأثیر  همه گیری COVID-19 قرار نگرفت. با این حال، همه بازدیدها از مراکز میدانی آن ها تا 30 آوریل 2020 به منظور کاهش آلودگی به حالت تعلیق درآمد.  

هوا فضا تجاری

بیگلو هوا فضا در 23 مارس 2020 اعلام کرد که 88 کارمند خود را اخراج می کند. البته آن ها تصمیم دارند که با لغو محدودیت های همه گیر ، کارگران را دوباره استخدام  کنند. World View  مستقر در آریزونا در 17 آوریل 2020 اعلام کرد که ابتکارات تجاری جدید را متوقف کرده و تعداد نا مشخصی از کارکنان را برای کاهش هزینه ها اخراج کرده است. 

OneWeb  در 27 مارس 2020، به دنبال مشکل نقدینگی به دلیل مشکلات در جذب سرمایه برای تکمیل ساخت و استقرار 90 درصد باقی مانده شبکه، اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت پیش از این تقریباً 85 درصد از کارمندان خود را اخراج کرده بود، اما گفت که قابلیت های ماهواره ای عملیاتی خود را حفظ می کند در حالی که دادگاه آن را بازسازی می کند. Rocket Lab  محل پرتاب خود را در نیوزلند به طور موقت بسته است، اما عملیات در مجتمع راه اندازی تاسیسات پرواز Wallops ادامه دارد. 

شرکت های بزرگی مانند SpaceX و بوئینگ از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، با این تفاوت که آن ها اقدامات احتیاطی و امنیتی بیشتری را برای کارمندان خود انجام داده اند تا شیوع ویروس را در محل کار خود محدود کنند. از 16 آوریل، Blue Origin اعلام کرد که به کار خود ادامه می دهد و حدود 20 نفر دیگر در هفته اضافه می شوند. 

تاثیر همه گیری COVID-19 بر سازمان بهداشت جهانی و یونسکو 

در 4 مه 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ساز و کاری را برای جمع آوری 8 میلیارد دلار از چهل کشور برای حمایت از توسعه سریع واکسن های کووید -19 ترتیب داد. همچنین از اجرای یک "آزمایش همبستگی" بین المللی برای ارزیابی همزمان چندین نامزد واکسن که به مرحله بالینی مرحله دوم و سوم می رسند، خبر داد. "آزمایش همبستگی برای درمان" یک کارآزمایی بالینی چند ملیتی است که توسط WHO و شرکای آن سازماندهی شده است تا چهار درمان بدون آزمایش را برای افراد بستری در موارد شدید بیماری COVID-19  مقایسه کند. همچنین ائتلاف نوآوری های آمادگی برای اپیدمی (CEPI)، یک صندوق جهانی 2 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری سریع و توسعه واکسن های منتخب ایجاد کرد. در آوریل 2020 نشان داده شد که واکسن می تواند تحت پروتکل های استفاده اضطراری در کمتر از 12 سال در دسترس باشد.

 نویسندگان پنج کشور (اروگوئه ، سریلانکا ، جامائیکا ، غنا و نیوزلند) در مقاله" آنچه که بیماری همه گیری COVID-19 در مورد چشم انداز در حال توسعه توصیه های علمی نشان می دهد"، نتیجه گرفتند که، توصیه های علمی مؤثر و قابل اعتماد صرفاً تابعی از ارتباط با سیاست گذار نیست. بلکه شامل یک گفتگوی مؤثر با ذینفعان و مردم است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، در طول همه گیری COVID-19 ، آفریقا 13 درصد از فناوری های جدید یا اقتباس شده جهان مانند رباتیک، چاپ سه بعدی و برنامه های تلفن همراه را در اختیار داشت. بسیاری از کشورها به سرعت مراحل پروژه های تحقیقاتی خود را تصویب کردند. به عنوان مثال ، آژانس های نوآوری آرژانتین، برزیل و اروگوئه درخواست پروپوزال های تحقیقاتی را به سرعت تأیید کردند. مطالعه یونسکو در مورد روندهای انتشار ویروس در 193 کشور جهان با موضوع ویروس های جدید یا در حال ظهور که می توانند انسان را آلوده کنند و همچنین دوره های مطالعاتی در سال های 2011 تا 2019 را پوشش داده است و اکنون نمای کلی از وضعیت تحقیقات قبل از همه گیری COVID-19 را ارائه می دهند. البته تولید جهانی این موضوع گسترده بین سال های 2011 تا 2019 تنها 2 درصد در سال افزایش یافته است که کندتر از انتشارات علمی جهانی است. رشد در کشورهایی مانند لیبریا برای مقابله با ابولا یا برزیل برای مقابله با تب زیکا که مجبور بودند از علم برای مقابله با سایر شیوع ویروسی در این دوره استفاده کنند، بسیار بیشتر بود. باید دید آیا بعد از همه گیری COVID-19 چشم انداز علمی به سمت رویکردی فعال تر در علوم بهداشتی تغییر خواهد کرد یا خیر.

تاثیر همه گیری COVID-19 سازمان جهانی هواشناسی و تحقیقات پزشکی

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نگرانی خود را از تاثیرات همه گیری بر سیستم نظارت خود اعلام کرده است. مشاهدات  داده های هواشناسی توسط هواپیما که از اندازه گیری های حین پرواز از ناوگان 43 ایرلاین استفاده می شود، بسته به منطقه مورد بررسی، 50 تا 80 درصد کاهش یافته است. البته داده های سایر سیستم های خودکار، تقریباً تحت تأثیر قرار نگرفته اند، اگر چه WMO نگران این است که تعمیرات و نگهداری آن ها ممکن است بر ارسال داده ها اثر منفی بگذارد. مشاهدات غیر خودکار، عمدتا از کشورهای در حال توسعه نیز کاهش چشمگیری داشته است.

همچنین یک مطالعه JAMA Network Open روندهای oncolo را مورد بررسی قرار داد و به آزمایشات بالینی قبل و در طول همه گیری COVID-19 که آغاز شده بود، اشاره کرد و بیان کرد که که کاهش کار آزمایی های بالینی مربوط به بیماری همه گیری، نگرانی هایی را در مورد تأثیر منفی بالقوه بر توسعه درمان های جدید سرطان و میزان کاربرد این یافته ها در سایر بیماری ها ایجاد کرده است.  

تحقیقات محاسبات و یادگیری ماشین و علوم شهروندی

در مارس 2020، وزارت انرژی ایالات متحده، بنیاد ملی علوم، ناسا، صنعت و تعدای از دانشگاه ها، منابع دسترسی به ابر رایانه های IBM را با منابع محاسبات ابری از هیولت پاکارد اینترپرایز، آمازون، مایکروسافت و گوگل برای کشف دارو جمع آوری کردند. کنسرسیوم محاسباتی با عملکرد بالا COVID -19 همچنین با هدف پیش بینی شیوع بیماری، مدل سازی واکسن های احتمالی و مطالعه هزاران ترکیب شیمیایی برای ایجاد واکسن یا درمان COVID -19 ایجاد شد. مؤسسه تحول دیجیتال، کنسرسیوم دیگری از مایکروسافت و همچنین با کمک از دانشگاه ها از جمله موسسه فناوری ماساچوست و مرکز ملی برنامه های کاربردی فوق رایانه در ایلینوی، منابع ابر رایانه ای برای کشف داروها، توسعه پروتکل های پزشکی و بهبود استراتژی های بهداشت عمومی را جمع آوری کردند و به محققان پیشنهاد می کنند که از هوش مصنوعی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

سخن پایانی

در پایان می توان به این امر اشاره کرد که همه گیری COVID-19 آموزش و یادگیری را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است اما با استفاده از فیلم های آموزشی با کیفیت می توانید در همین دوران خود را آماده کنید. فناوری اطلاعات می تواند استاد را به خانه شما بیاورد و در این پاندمی شما از هیچ آموزشی محروم نخواهید شد.َ به طور مثال می توانید بهترین و کاربردی ترین آموزش های زبان های برنامه نویسی از جمله آموزش زبان پایتون و آموزش زبان ماشین با استفاده از R وپایتون را بیاموزید. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم