لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

3 مرحله‌ی اساسی در بازاریابی اینستاگرامی

بازاریابی اینستاگرامی، مزیت‌ها و مشکل ها

شاید تا همین چندسال قبل، هیچ‌ کس فکرش را هم نمی‌کرد که اینستاگرام، یک شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر عکس و ویدیوهای کوتاه، چنین محبوبیتی نزد مردم سراسر دنیا کسب کند، چه برسد به این که مفاهیمی نظیر بازاریابی از طریق ایستاگرام، سئو اینستاگرام و راهکارهای جذاب‌ تر کردن استوری‌ ها و کپشن‌ نویسی در اینستاگرام نیز به یکی از مقوله‌ های پر تکرار و پر بازدید وبلاگ‌ ها و مقاله ها تبدیل شود اما به مرور این رسانه‌ی اجتماعی، راه خود را به قلب مردم و البته تجارت و کسب و کار باز کرد!

بازاریابی از طریق اینستاگرام یا بازاریابی اینستاگرامی در کنار تمام محاسن و مزیت‌‌ هایی نظیر سهولت و سرعت بالا و به‌ صرفه‌ بودن، معایبی نظیر رقابت پرفشار، امکان از دسترس خارج شدن صفحه به هر دلیلی وتغییرات گاه و بی‌گاه الگوریتم‌ های آن را نیز دارد که حتی می‌ تواند صاحبان مشاغل و کسب‌ و کارها را از این نوع بازاریابی منصرف نموده و عطای آن را به لقایش ببخشند!

اما با وجود معایبی که در بالا ذکر شد با اندکی صبر، حوصله و انجام مراحل اصولی بازاریابی اینستاگرامی، می‌ توانید بر مشکلات فائق آمده و در کنار مشکلاتی که گاهی پیش می‌ آید، از مزیت‌ های متعدد آن بهره مند شوید.

جایگاه بازاریابی اینستاگرامی در دنیای تجارت امروز

شبکه‌‌ های اجتماعی مانند فیسبوک و یا اینستاگرام، یک پایگاه ارتباطی مهم برای ما هستند و مهم تر از آن حتی می‌ توان آن‌ ها را نسل آینده‌ی ارتباطات انسانی به حساب آورد. بنابراین بازاریابی از طریق این شبکه‌ ها مانند بازاریابی از طریق اینستاگرام یا بازاریابی اینستاگرامی، یکی از مهم‌ ترین مباحث در استراتژی‌ ها و تصمیم‌گیری‌ های کسب‌ و کارهای امروز و به‌ خصوص فردای تجارت است.

اینستاگرام برای برخی از افراد نظیر بازیگران، موزیسین‌ ها، فوتبالیست‌ ها نیز یک شبکه‌ی اجتماعی عالی به حساب می‌آید، چرا که می‌ توانند با طرفدارانشان به طور مستقیم در ارتباط بوده و محبوبیت بیشتری به دست آورند.

اما در سالیان گذشته، باید نام صاحبان مشاغل و کسب‌‌ و کارها را هم به لیست بالا اضافه کرد. چرا که آنان هم می‌ توانند بسیار ساده‌ تر از گذشته با مشتریان خود در تماس باشند و ضمن بازاریابی از این طریق و افزایش فروش، از نظرات مشتریان در مورد خدمات و محصولات‌، نیز آگاه شوند.

امروزه بازاریابی اینستاگرامی به یکی از محبوب‌ ترین روش‌ های دیجیتال مارکتینگ بدل شده و با تکیه بر حالت ایجاد وفاداری در فالوورها مانند مبحث برندسازی، نقش پر رنگی در رونق‌ گرفتن هر تجارتی ایفا می‌کند. اما چه مراحل و نکاتی اساس و پایه‌ی بازاریابی از طریق اینستاگرام را تشکیل می‌دهند؟ این بازاریابی محبوب بر چه پایه‌هایی استوار است؟

برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

3 مرحله‌ی اساسی در بازاریابی اینستاگرامی

سه مرحله‌ی اساسی و مهم در بازاریابی از طریق اینستاگرام را می‌ توان به ترتیب آگاهی، تعامل و تبدیل دانست که در ادامه به توضیح بیشتر این مراحل خواهیم پرداخت.

 آگاهی، دنبال‌کنندگان بیشتری به‌ دست بیاورید.

شما در ابتدا، باید پیج کاری خود را به مخاطبان بشناسانید. مخاطب باید از وجود چنین صفحه و برندی مطلع شود و سپس با دنبال‌ کردن پیج شما، وارد بازی بازاریابی شما شود و به گواه آمار و تجربه، هرچه تعداد فالوورهای بیشتری داشته باشید، مشتریان بالقوه‌ی بیشتری نیز خواهید داشت.

در اولین گام می‌ توانید برای جذب فالوور، پیج کاربران مختلف را فالو کنید تا آنان نیز شما را فالو کرده و به این ترتیب نخستین فالوورهای خود را به دست آورید. همچنین می‌ توانید در اقدامی هوشمندانه‌ تر، صفحاتی که فیلد کاری آن‌ ها مشابه شما است، فالو کنید.

پس از دنبال کردن صفحات مشابه، حتی می‌ توانید به فالوورهای آن که علاقه‌مندان به رشته‌ی کاری مشابه شما نیز محسوب می‌ شوند، درخواست فالو بدهید و حتی با فالو کردن کاربرانی که پست‌ های آن پیج را لایک کرده‌اند، توجه مخاطبانی فعال را به پیج خود نیز جلب کنید. سپس با بهینه‌ تر کردن حساب خود و تولید و به‌ اشتراک‌ گذاری محتواهای جذاب، جایگاه پیج خود را تا حد زیادی ارتقا خواهید داد.  اکنون می‌ توانید با ادامه‌ی تولید پست‌ های جذاب، در طول زمان منتظر فالوورهای بیشتر بمانید یا با راه‌ حلی بسیار موثر و سریع‌ تر، از نفوذ افراد معروف و پرطرفدار که اینفلوئنسر نیز نامیده می‌ شوند، استفاده کرده و در ازای پرداخت هزینه‌ ای و یا حتی گاهی ارسال کالا‌ی خود، صفحه‌ی خود را به انبوهی از مخاطبان معرفی کرده و قابلیت‌ ها و توانایی‌ های خود را به معرض نمایش بگذارید.

استفاده از راه‌ حل بالا که از آن به عنوان بازاریابی اینفلوئنسر  نیز  یاد می‌ شود، یک روش عالی و سریع برای رساندن نام، پیام شما و کسب‌ وکارتان، به عده‌ی زیادی مخاطب و کاربر است که مسیر موفقیت شما در آینده را تا حد بسیار زیادی هموار خواهد کرد و گفتنی‌ است که مبلغی هم که در ازای تبلیغ پیج‌ پرداخت کرده‌اید نیز در مدت زمان کوتاهی بازخواهد گشت.

البته ناگفته نماند که صِرف معرفی پیج شما توسط یک اینفلوئنسر و هجوم مخاطبان ، نمی‌ تواند موفقیت شما را صد در صد تضمین کرده و بازاریابی اینستاگرامی مد نظر شما را مرحله به مرحله به پیش ببرد و این موضوع تا حد زیادی نیز به کیفیت محصولات و خدمات، اعتبار برند و جذابیت شما بستگی خواهد داشت.

تعامل، پیروان اینستاگرام خود را درگیر کنید.

همواره تعامل مخاطبان با شما، یکی از مهم‌ ترین موارد در بازاریابی‌ های گوناگون به شمار می‌ رود و بازاریابی اینستاگرامی نیز از این قاعده مستثنی نیست‌. تعامل کاربران با پیج شما علاوه بر این که در بهبود سئو‌ از طریق الگوریتم‌ های اینستاگرام نقش مهمی دارد، در تعیین سیاست‌ های کلی پیج و برند شما از طریق تمرکز بیشتر بر نکات مثبت و اصلاح اشکال ها نیز فوق‌ العاده اثر گذار است.

یکی از بهترین راه‌ های ایجاد تعامل بیشتر کاربران با پیج شما، طرح سوالات مختلف، نظرسنجی‌ ها، راه‌ اندازی کمپین‌ ها و جشنواره‌ های فروش و تشویق کاربران به منشن کردن یا تگ‌کردن دوستان خود زیر پست‌ ها است که علاوه بر افزایش تعامل، به معرفی بیشتر پیج و برند شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین استفاده از استوری‌ هایی که کاربران را به واکنش وا می‌ دارد که در اصطلاح به آن استوری‌ های ریپلای‌ خور نیز گفته می‌ شود، می‌ تواند در افزایش تعامل و حتی هموارتر شدن مسیر بازاریابی اینستاگرامی از طریق ارتباط عمیق‌ تر با مخاطب، موثر واقع شود. نباید فراموش کرد که محتواهای تولید شده توسط خود کاربران و مشتریان که از تجربه‌ی استفاده‌ از محصولات و خدمات برند شما می‌ گویند، تا حد قابل‌ توجهی نسبت به محتواهایی که خود شما تولید‌ کرده‌اید، اعتماد مخاطبان را بیشتر جلب خواهد کرد و شاید بی‌ دلیل نیست که بسیاری از برندها و شرکت‌ ها به این نوع از محتوا سازی روی آورده‌اند.

تبدیل، دنبال‌کنندگان‌ خود را به مشتری تبدیل کنید.

پس از پشت‌ سر گذاشتن مراحل قبل و پس از معرفی پیج به مخاطبان و ترغیب آنان به تعامل، به مرحله‌ی نهایی در بازاریابی اینستاگرامی یا همان تبدیل دنبال‌ کنندگان به مشتریانی وفادار و دست‌ به جیب است!

برای تبدیل فالوور به مشتری، می‌ توانید از استراتژی قدیمی و البته امتحان پس‌ داده‌ی تمامی کسب‌ و کارها، تحریک احساسات و علاقه‌ی مخاطب از طریق طراحی خلاقانه، تصاویر خیره‌کننده، کپشن‌ های جذاب بهره ببرید.

همچنین قرار دادن لینک مستقیم محصولات و هدایت گام‌ به‌ گام مخاطب به سوی خرید نیز از روش‌ های رایج بازاریابی اینستاگرامی بوده که همه‌ی ما حداقل یک‌ بار آن را مشاهده کرده‌ایم.

البته که با تجزیه و تحلیل آمار پیج، می‌ توان به نکات بسیار مهمی دست یافت که می‌ تواند در مواقعی که کار ما دچار یک مشکل بزرگ شده، گره گشا باشد. همچنین می‌ توان پس از تحلیل داده‌ ها، از انواع روش‌ های بازاریابی نیز بهره‌ی لازم را برد، به عنوان مثال در بازاریابی از طریق اینستاگرام، به دلیل انبوه تبلیغات گمراه‌ کننده، استفاده از روش بازاریابی معکوس و عدم اصرار مستقیم به مخاطب برای خرید از ما و القای حس انتخاب آزاد به او، می‌ تواند گزینه‌ی بسیار هوشمندانه و مناسبی برای جلب نظر کاربر باشد.

سخن پایانی

با توجه به این که امروزه تقریباً تمام شرکت‌ ها و مجموعه‌ های تجاری خرد و کلان به استفاده از روش‌ های گوناگون بازاریابی روی آورده‌ اند تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند، در این بین استفاده از بازاریابی از طریق اینستاگرام، جایگاه ویژه‌ ای یافته و شما هم در هر سطح و جایگاهی در تجارت، با بهره‌ بردن از مراحل اساسی این سبک بازاریابی، می‌ توانید روز‌ به‌ روز در فیلد کاری خود پیشرفت کنید. 

 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم