لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

معرفی جامع فیگما

نرم افزار فیگما چیست؟

نرم افزار فیگما یک ابزار چند کاره مبتنی بر تکنولوژی ابری است. یک برنامه ی طراحی رابط کاربری است که روند ساخت آن در سال 2012 شروع شد و نهایتا در سال 2016 اولین نسخه از آن در اختیار افراد قرارگرفت. نرم افزار فیگما برنامه ای است که باعث می شود کاربران، در طراحی رابط کاربری بتوانند به صورت پروژه ای و تیمی با هم همکاری کنند. بنابراین نرم افزار فیگما بر روی پلتفرم های مختلف قابل اجرا است. نرم افزار فیگما باید کاری کند که کاربرانی که در نسخه های مختلف سیستم عامل هستند بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. پس برای همین روی هر نسخه از سیستم عامل قابل نصب و اجرا است و از آزار دهندگی PNG-PONG (زمانی است که تصاویر آپدیت شده مدام بین تیم طراحی جابه جا می شود) جلوگیری می کند و برای در دسترس قرار دادن کار طراحی، برای اعضای تیم نیاز به واسطه نیست. یکی دیگر از ویژگی های خوبی که فیگما دارد این است که برروی مرور گرها قابل اجرا هستند. یعنی یک ابزار تحت وب است و شما می توانید در هر زمانی که می خواهید با استفاده از مرورگر به پروژه خود دسترسی پیدا کنید. نکته دیگر این است که نگران حجم مصرفی اینترنت خود نباشید چون فیگما مصرف پهنای باند زیادی ندارد. نرم افزار فیگما توسط برخی از برندهای بزرگ مانند Dropbox,Zoom,Twitter استفاده می شود که نشان می دهد این نرم افزار قدرت زیادی دارد.

استفاده از نرم افزار Figma به جای XD و Sketch

اگر به خاطر مزایای خوبی که نرم افزار فیگما دارد به فکر استفاده از آن افتاده اید، جای تعجب ندارد. یک دلیل مهم می تواند جامع و کامل بودن نرم افزار Figma باشد زیرا قطعا طراحان به دنبال یک ابزار جامع و کامل هستند تا در وقت خود صرفه جویی کنند و بتوانند به ساده ترین شکل ممکن صفحات خود را طراحی و مدیریت کنند. کسانی که از نرم افزار فیگما استفاده کردند معتقد هستند که فیگما دارای امکانات بی نظیری است. علت این که چرا طراحان این برنامه را دوست دارند، این است که از فیگما می توان برای انجام کارهای گرافیکی و به خصوص طراحی رابط کاربری مانند رابط های برنامه های کاربردی تلفن همراه، طرح های نمونه اولیه، ساخت پست های رسانه ای اجتماعی استفاده  کرد.

دلیل دوم هدف سازندگان فیگما این بوده است که بتوانند بخش زیادی از معایب و مشکلات کار گروهی با نرم افزار را از میان برداشت. همین هدف باعث شد که فیگما از رقبای خود جلو بیفتد و بازار را در دست بگیرد. چرا که به دلیل تحت وب بودن، طراحان می توانند از راه دور و به طور هم زمان با سایر افراد تیم بر روی یک پروژه کار کنند که یکی از بزرگترین مزایای استفاده از فیگما در مقایسه با سایر نرم افزارهای طراحی نظیر XD است.

نکاتی در مورد نصب نرم افزار فیگما

برای نصب نرم افزار فیگما شما باید به سایت اصلی فیگما مراجعه کنید و با توجه به سیستم عامل خود جدیدترین نسخه نرم افزار Figma را دانلود و نصب کنید. برای دانلود ابتدا یک حساب رایگان در سایت ایجاد کنید و با ایمیل این کار را انجام دهید. دقت کنید که مراحل نصب کار سختی نیست، باید بعد از دانلود فیگما آن را اجرا کنید و صبر کنید تا مراحل نصب انجام شود. در سایت اصلی فیگما علاوه بر فایل نصبی یک نرم افزار جدا برای نصب فونت های دلخواه با نام font installer و اپلیکیشن قابل نصب در تلفن همراه برای دموی هم زمان و اتصال گوشی به کامپیوتر با نام figma mirror  نیز در دسترس است.

نصب نرم افزار فیگما در لینوکس:

نصب فیگما در لینوکس از سایر سیستم عامل ها کمی دشوارتر است، قبل از نصب باید پیش نیاز (dependency) را دانلود و نصب کنید. برای این کار ترمینال لینوکس را باز کرده و درون آن دستور زیر را بنویسید.

sudo apt-y install libgconf2-4

سپس پکیج دیگری که پیش نیاز فیگما است، با دستور زیر نصب کنید. در زمان نصب به شما می گوید که باید دکمه enter را بزنید و شما دکمه enter را می زنید.

sudo add-apt-repository ppa:chrdevs/figma

سپس برای نصب نرم افزار فیگما به سایت اصلی فیگما مراجعه کنید و نسخه مورد نظر و نوع توزیع لینوکس  (دبیان و …) را دانلود کنید , در پایان پس از نصب با استفاده از دستورات زیر می توانید فیگما را اجرا کنید .

figma-linux-0.5.6- x86-64.appimage/.

یا

Figma-linux

نصب Figma Mirror:

Figma Mirror برنامه ای است که به شما اجازه می دهد در موبایل خود پیش نمایشی از کارهای خود داشته باشید، به زبان ساده تر یعنی مقیاسی به اندازه موبایل هم برای کاربران خود فراهم می کند. شما می توانید برنامه Figma Mirror را برای Android و Ios از صفحه دانلود وب سایت فیگما دریافت کنید یا از طریق App store یا Google play store این کار را انجام دهید. برای اینکه بتوانید از برنامه Figma Mirror استفاده کنید باید یک حساب کاربری فیگما داشته باشید.

طریقه نمایش آرت بورد روی موبایل :

برای دیدن پیش نمایشی از طرح های شما بر روی موبایل دو راه وجود دارد؟

1-به کار بردن Figma Url بر روی مرورگر گوشی 

2-استفاده از برنامه Figma Mirror برای پیش نمایش طرح ها 

اگر فایل خود را از طریق دسترسی به لینک عمومی به اشتراک بگذارید هر فردی که لینک مربوطه را داشته باشد می تواند پروتوتایپ شما را مشاهده کند اگر فایل از طریق دسترسی به لینک عمومی به اشتراک گذاشته نشده باشد، فقط برای مشاهده فایل به یک حساب کاربری رایگان فیگما احتیاج دارید.

کامپوننت در نرم افزار فیگما چیست؟

در فیگما، کامپوننت ها دقیقا مانند فریم ها کار می کنند .برای ساخت کامپوننت ابتدا طرح جدید خود را به یک کامپوننت تبدیل کنید و بارها و بارها از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که هر تغییری در کامپوننت مورد نظر باعث همان تغییر در نمونه های دیگری می شود.

پلاگین های نرم افزار Figma 

پلاگین ها یک برنامه و یک کد نرم افزاری است که برنامه را کامل تر می کند. پلاگین ها ابزاری هستند که طراحانی که از نرم افزار Figma استفاده می کنند، بتوانند بسیار با انگیزه تر و بهتر کارشان را انجام دهند و امکانات خوبی را در اختیار طراحان قرار می دهند. بعضی پلاگین ها با هدف رفع مشکل در برنامه فیگما ساخته شدند. در ادامه به بعضی از پلاگین های مورد استفاده در برنامه فیگما اشاره می کنیم.

 پلاگین Arabic & RTL Support:

این پلاگین برای رفع مشکل راست چین شدن در برنامه فیگما استفاده می شود .

 پلاگین Unsplash:

این پلاگین برای این استفاده می شود که طراحان می توانند رایگان و به طور مستقیم از وب سایت Unsplash برای استفاده از تصاویر زیبا در پروژه خود استفاده کنند.

Image Palette:

در این پلاگین شما می توانید از یک تصویر، پالت رنگی با رنگ های شاخص استخراج کنید .

Icon Resizer:

اندازه آیکون‌ ها را به صورت استاندارد در طرح خود تغییر دهید. 

پلاگین Color Contrast Checker:

پلاگین Color Contrast Checker ابزاری سریع و ساده است که به شما امکان می‌ دهد تا همه‌ی لایه‌ ها را یک بار اسکن کنید و به راحتی مواردی را که مطابق با الزامات WCAG (دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب) نیستند، شناسایی کنید. در داخل این پلاگین، می‌ توانید برای مشاهده‌ی لایه، روی نمونه‌ی رنگ کلیک کنید، سبک متن و پس زمینه را تنظیم کنید تا طراحی شما نمره‌ی قابل قبولی را به دست آورد.

پلاگین Iconify:

این پلاگین به طراحان کمک می کند که به آیکون ها دسترسی داشته باشند که دارای کتابخانه آیکون و 40000 آیکون است .

 پلاگین Blobs:

این پلاگین برای ساختن حباب برای برنامه ها و وب سایت ها استفاده می شود و المان های حبابی یک طراحی جذاب و سرگرم کننده است . تنظیم کنتراست حباب با استفاده از ماوس هم قابل انجام است .

مزایای استفاده از نرم افزار فیگما 

فیگما یک نرم افزار مقیاس پذیر :

فیگما یک نرم افزار برداری و مقیاس پذیر است .که برای پروژه های تیمی و فردی کاربرد دارد. به دلیل تحت وب بودن باعث صرفه جویی در کار می شود و اگر هنگام کار کردن از طریق مرورگر اتصال اینترنت شما قطع شد به محض اتصال مجدد شما می توانید کار خود را ادمه دهید.

استفاده روی هر پلتفرمی:

نرم افزار فیگما نرم افزاری است که روی هر نسخه ای از سیستم عامل اجرا می شود و حتی کاربران می توانند از نسخه وب آن نیز استفاده کنند.

اشتراک گذاری آسان در فیگما:

فیگما هم چنین اجازه ی اشتراک گذاری هر فایل صفحه یا قاب براساس مجوزها را می دهد.

امکان آپدیت سریع:

اگر تغییر در Mockup توسط هر شخص در فیگما ایجاد شود آن تغییر به صورت زنده در Mockup Confluence جایگذاری شده و دیده می شود.

API های فیگما :

برنامه فیگما دارای API های توسعه دهنده هستند. تا ادغام درست را با هر برنامه، مبتنی بر مرورگر فراهم کند. API های برنامه فیگما باعث می شوند که فیگما از نظر پیشرفت و قابلیت از اسکچ کم نیاورد و نیازهایی که دارد، برآورده کند.

پروتوتایپ در فیگما:

نرم افزار فیگما از برنامه اسکچ فراتر رفته از لحاظ پروتوتایپ و در این زمینه قوی تر عمل می کند یعنی پروتوتایپ در برنامه فیگما به این صورت است که دقیقا می توانندمانند فایل های طراحی فیگما به اشتراک گذاشته شوند. هر توسعه دهنده توسط یک لینک می تواند پروتوتایپ را مشاهده کند و کامنت بگذارد و این بازخورد ها در پنل نظرات ابزار و در slack ضبط می شوند. توسعه دهندگان می توانند جریان یک طرح را ببینند و نظرات مسقیم برای طراحان بگذارند و اندازه ها و ویژگی های css را از داخل پروتوتایپ دریافت کنند.

کتابخانه های آماده فیگما :

پیش تر به کتابخانه های زبان برنامه نویسی اشاره شده است. نرم افزار فیگما نیز دارای کتابخانه هایی هست که طراحان می توانند از آنها استفاده کنند. رویکرد فیگما به کتابخانه های مولفه ای، ساده است و به گونه ای است که مدیریت آسانی دارد که به طراحان کمک می کند که فایل هایی پر از اجزای سازنده ایجاد کنند، سپس از اجزای درون صفحه برای سازماندهی یک کتابخانه الگویی استفاده می کنند. لازم به ذکر است که هر فریم در یک صفحه، فیگما به بخش سازماندهی در کتابخانه تیم تبدیل می شود و نیاز به ایجاد سلسله مراتب نیست.

Handoff در فیگما:

این قابلیت در فیگما شبیه zeplin است که باعث می شود، توسعه دهندگان، ابعاد و استایل ها را دریافت کنند و آیکون و عکس ها را از URL پروژه دانلود کنند. اما لازم به ذکر است که در فیگما بعد از به روز رسانی لازم نیست دوباره آرت بوردهای خود را همگام سازی کنید.

مدیریت پروژه توسط مدیر پروژه در پروژه های تیمی:

در نرم افزار Figma وقتی به صورت تیمی کار و یا پروژه ای را انجام می دهیم، احتمال دارد حین کار، بعضی از افراد اشتباهی انجام دهند اما مدیر پروژه می تواند ناظر باشد و در صورت اشتباه اعضای تیم، ادامه کار را به دست بگیرد.

رایگان بودن فیگما 

فیگما برنامه ای است که هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه در اختیار کاربران قرار می گیرد اما اگر بخواهید از امکانات پیشرفته تری برای کارهای پروژه ای یا تیمی خود استفاده کنید، بهتر است از پلن های غیر رایگان، استفاده کنید.

سخن آخر

کار تیمی یکی از مهم ترین مزایای نرم افزار فیگما است. با کمک این مزیت می توانید پروژه های تیمی خود را بهتر و راحت تر انجام دهید. یک پیشنهاد عالی به شما می کنم که اگر هم به تنهایی طراحی انجام می دهید حتما یک بار با نرم افزار Figma کار کنید و مطمئن باشید که از این نرم افزار لذت خواهید برد!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم