لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

مشاغل و تیپ ‌های شخصیتی مختلف

اهمیت رابطه تیپ های شخصیتی افراد با مشاغل 

از نظر هالند شخصیت فرد می تواند نقش بسیار مهمی در انتخاب شغل و زندگی فرد داشته باشد. وجود تیپ‌های شخصیتی مختلف و متنوع موجب تفاوت در افکار، تصمیم‌گیری‌ها، علایق، خصوصیات، اعمال‌ و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی انسان‌ ها شده است. وجود آدم‌ هایی با ویژگی‌ های رفتاری متفاوت در عین جذاب‌تر کردن معاشرت ‌ها و رفت‌وآمد ‌ها و کامل ‌تر کردن جامعه، نیاز‌های مختلفی را پدید می‌ آورد که پاسخ ‌‌های منحصر به فردی را می ‌طلبد.
یکی از مهم‌ ترین چالش‌ ها و انتخاب ‌های زندگی هر فرد برگزیدن یک شغل مناسب است . ما زمان زیادی از عمر خود را در محل کار سپری می کنیم. در انتخاب شغل، تصمیم افراد با تیپ‌ های شخصیتی گوناگون با دیگر افراد جامعه متفاوت است، به عنوان مثال فردی که تمام استعداد و عشق و علاقه‌ خود را در زمینه معماری می‌ یابد، در صورت مصمم بودن و فراهم‌ شدن شرایط، در این رشته می ‌تواند علاوه بر پیشرفت ‌ها و موفقیت ‌های بسیار، از لحظه لحظه‌ی زندگی لذت ببرد. ولی اگر همین فرد در رشته‌ی حسابداری تحصیل و فعالیت کند، نه تنها به موفقیتی که می‌ خواهد نمی ‌رسد بلکه حتی در زمان بازنشستگی نیز از انتخاب شغل خود پشیمان است و عمرش را هم هدر رفته می بیند!
شناخت تیپ‌ های شخصیتی مختلف از طریق آزمون‌ های مختلف شخصیت مانند MBTI، که اغلب اوقات برای مشورت های شغلی از آن استفاده می شود، برای مسئولین، برنامه‌ ریزان و دپارتمان های منابع انسانی می تواند مفید باشد.با استفاده از آزمون های شخصیت و تست های رغبت سنج شغلی می توانند شغلی متناسب با ویژگی‌ های درونیتان به شما ارائه دهند. بی‌ توجهی به این امر، بر تمام جنبه ‌های زندگی افراد سایه می‌ اندازد. عدم توجه به اشتیاق، استعداد، تیپ و ویژگی های افراد باعث از بین رفتن منابع انسانی و نابودی نیروی کار کشور می شود.

انواع تیپ‌ های 8 گانه‌ی شخصیتی:

1) تیپ درون ‌گراها

افراد درون‌گرا را شاید بتوان به جرئت، شگفت ‌انگیزترین و در عین حال مرموزترین افراد تیپ ‌های شخصیتی مختلف به حساب آورد. درون‌گراها معمولا در عین ساکت بودن، پرهیاهوترین افکار را دارند و هیچ‌کس نمی ‌تواند بفهمد که آنان اکنون به چه چیزی فکر می‌کنند و همین موضوع با برانگیختگی حس کنجکاوی سایرین منجر به جذاب تر شدن آن‌ ها می ‌شود.
آدم ‌های درون‌گرا معمولا وقت‌گذراندن با خود و افکارشان را به معاشرت با افراد ترجیح می‌ دهند و از صحبت کردن درونی با خودشان بیشتر لذت می‌ برند تا هم‌ کلام شدن با بقیه افراد جامعه‌. آن ‌ها هیچ‌ گاه دوست ندارند که کانون و مرکز توجه باشند و به جای جلب توجه سایرین، بیشتر سعی دارند تا فعالیت‌ ها و موضوعات مهم را در ذهن خودشان ارزیابی کنند و بیشتر زمان خود را صرف آزمون و خطاهای ذهنی می ‌کنند و با بررسی یک موضوع از جوانب مختلف، تصمیم به اقدام می‌ گیرند.
درون ‌گراها شنونده ‌های بسیار بهتری هستند تا سخنوران ماهر. آن ‌ها سعی می‌ کنند به جای حرف ‌زدن، بیشتر حرف‌ های دیگران را بشنوند و به ‌جای آن که اطلاعات و افکارشان را در اختیار بقیه قرار دهند، از اطلاعات و طرح ‌ها و نقشه‌ های آنان با خبر شوند‌.
یکی دیگر از جنبه ‌های شخصیتی افراد درون‌گرا، تقریبا یکسان بودن همیشگی حالات چهره‌ی آن‌ها است به طوری که شادی و غم آن‌ ها را نمی‌توان از روی ظاهرشان تشخیص داد. 
اما شاید بتوان عدم اعتماد به نفس کافی و زود رنج بودن را، بارزترین ویژگی منفی این تیپ شخصیتی به حساب آورد. به عنوان مثال وقتی تمام محاسبات و طرح ‌های یک موضوع را در ذهنشان بررسی کردند، وقتی در پیاده‌ سازی طرح در واقعیت با مشکل مواجه شوند و انتقادات زیادی به آنان ‌شود، ممکن است به جای حل مشکل، پروژه را رها کنند.

چه مشاغلی مناسب درون‌ گراها است؟

در کل می ‌توان گفت مشاغلی که نیاز به تحلیل مسائل و زاویه‌ی دیدی متفاوت از سایرین نیاز دارد، مناسب درون‌گراها است، مثلاً درون‌گراها بیش از هر تیپ شخصیتی دیگری مناسب مشاغل نظری و تئوریک هستند یا با توجه به این که شنونده های خوبی‌ به شمار می‌روند، می‌ توانند مشاور‌های بسیار خوبی نیز باشند.
همچنین به دلیل کاریزمای خاصی که دارند با فراگیری مهارت ‌های ارتباطی اصولی، می‌ توانند در بخش تعیین استراتژی‌ های بازاریابی و فروش شرکت‌ ها به موفقیت‌ های بسیاری برسند.
وکالت، علوم کامپیوتری و نرم‌افزاری، طراحی گرافیک، دیزاین داخلی، تحقیق و مطالعه نیز از دیگر مشاغلی است که می‌ تواند برای افراد درون‌گرا مناسب باشد و با توجه به تیپ‌ شخصیتی آن‌ ها، برایشان لذت ‌بخش باشد.

2) تیپ برون‌گراها

برون‌گراها برخلاف تیپ شخصیتی قبل، از تنها بودن گریزانند و اکثرا وقتی در جمع حضور دارند انرژی بیشتری می ‌گیرند و دوباره همان انرژی را به جمع باز‌ می‌ گردانند و همین ویژگی، از برون‌گراها محبوب‌ترین تیپ شخصیتی را ساخته است.
برون‌گراها معمولا زمان زیادی را روی ایده و موضوعی که می‌خواهند مطرح کنند، صرف نمی‌کنند و این موضوع گاهی از ایده‌های آنان، یک شاهکار بِکر می‌ سازد و گاهی یک ایده فاجعه بار!
آن‌ها برخلاف درون‌گرایان، از این که کانون توجه باشند بسیار لذت می ‌برند و دوستهای زیادی دارند ولی روابط آنها با دوستانشان عمیق نیست. آنها دوست دارند آغاز گر سخنرانی ها و فعالیت اجتماعی باشند و با اشتیاقی مثال زدنی، تمام انرژی و توانشان را برای موفقیت جمع به کار می‌ گیرند، اما در صورت شکست نا امید نمی‌ شوند و دنبال راه‌ کارهای جدید می‌ گردند. 
برون ‌گراها دوست دارند با افراد تعامل زیادی داشته باشند و به طور مستقیم و رو در رو با افراد صحبت کنند. آنها اغلب با صدای بلند فکر می کنند و به سادگی با شما ارتباط برقرار می ‌کنند و شناخت آن ‌ها کار سختی نیست! 

چه مشاغلی مناسب برون‌ گراها است؟

مشاغلی که در ارتباط و تعامل با انسان ‌های دیگر است، می ‌تواند مناسب آنها باشد؛ به عنوان مثال با توجه به روابط عمومی خوبی که آن ‌ها دارند می توانند مشاغلی مانند مدیریت فروش و مشاور مدیریت و واسطه اوراق بهادار و بورس را انتخاب کنند. آنها به راحتی می توانند با مشتری ها ارتباط مستقیم برقرار کنند. حتی اشتغال در بخش پذیرش ادارات و موسسات مختلف هم می ‌تواند برای آن‌ها مناسب ارزیابی شود.
افراد برون گرا به دلیل ابراز همدردی و تعامل و ارتباط بیشتر با بیماران، در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی، رشته پرستاری و تکنسین بخش اورژانس بیمارستان بیش از تیپ ‌های شخصیتی دیگر مناسب آنها است.
مهمان داری، بخش خدمات و پشتیبانی، مشاغل نظامی و اداری، ورزشکار حرفه ای، مهماندار هواپیما و ... را هم می‌توان گزینه‌های خوبی برای برون ‌گراها در نظر گرفت.

3) تیپ شهودی‌ ها

افرادی که در این تیپ شخصیتی دسته بندی می‌شوند، معمولا بسیار اهل استنباط، تجزیه و تحلیل هستند و موضوعات مختلف را با دلیل و مدارک محکم و مستند می‌ پذیرند اما به جزییات اهمیت نمی دهند. این افراد حس ششم قوی دارند و به آینده اهمیت زیادی می دهند.
شهودی‌ها عاشق ایده‌ های جدید و خلاقانه‌ هستند تا بتوانند آینده‌ی زیباتری را برای خود و جامعه رقم بزنند. تخیلات، نوآوری ‌های شگفت ‌انگیز و محاسبات سنگین علمی را هم می ‌توان از برجسته‌ترین و متمایز ‌کننده‌ترین ویژگی آن‌ ها دانست.
این افراد نه تنها از سر و کله زدن با مباحث سخت و پیچیده فراری نیستند، بلکه از آن استقبال می‌ کنند. شهودی ‌ها با اولویت قرار ‌دادن منطق، در پیشرفت روز افزون جامعه به سمت جامعه‌ای آرمانی، می ‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

چه مشاغلی مناسب شهودی‌ ها است؟

قطعا اولین موردی که برای این تیپ شخصیتی خاص می‌ توان در نظر گرفت تدریس در سطوح مختلف است، آن ‌ها با درک بالایی که از مفاهیم، مسائل علمی و انتزاعی دارند، بهترین گزینه برای تدریس و انتقال این موضوعات به دیگران به شمار می‌ روند.
شهودی‌ ها ریاضی‌دان‌ های بسیار خوبی هستند و برای مشاغلی مانند حسابداری جزء بهترین انتخاب ‌ها هستند.
هیئت ‌های علمی، انجمن ‌های دانشمندان در حوزه‌ های مختلف و آزمایشگاه‌ ها می ‌تواند بهترین مکان ‌هایی باشد که یک فرد از تیپ شخصیتی شهودی می‌تواند در آن مشغول به کار شود.

4) تیپ حسی‌ها

این افراد به واقع‌گرا بودن معروفند و تا ایده یا پیشنهادی، منطبق بر واقعیت نباشد یا قابلیت پیاده‌سازی در واقعیت را نداشته باشد، نظرشان را جلب نمی‌کند.
دنیای حسی ‌ها بر پایه‌ی واقعیت ‌های موجود بنا نهاده شده و آن‌ ها همواره بیشترین میزان استفاده از امکانات موجود را مد نظر قرار می ‌دهند به عبارتی دیگر تخیل و رویا، از منطق فکری حسی ‌ها، کیلومترها فاصله دارد!
این افراد با بررسی جنبه‌ های اجرایی و عملیاتی یک پروژه به صورت گام به گام و با در نظر گرفتن مهارت‌ ها و امکانات موجود، یک طرح واقعی و قابل استفاده‌ی عملی از موضوعات ارائه می‌دهند.
عقل و منطق ملاک و معیار  پذیرفتن شغل ها و مسئولیت های مختلف این تیپ شخصیتی است و هر موضوعی که با این ملاک و معیار سازگاری نداشته باشد، از قبل شکست خورده می‌ دانند.

چه مشاغلی مناسب حسی‌ها است؟

 این افراد یکی از بهترین انتخاب ‌ها در بین تیپ ‌های شخصیتی برای مدیریت یک مجموعه، هستند. همان‌گونه که می ‌دانید وظیفه‌ی یک مدیر، استفاده از منابع، امکانات موجود و در دسترس، برای رسیدن به بهترین نتیجه و بیشترین بازده است که این ویژگی بیش از همه در حسی ‌ها برجسته و نمایان است.
افراد حاضر در این تیپ، معمارانی فوق‌العاده هستند که با پیشبرد یک ایده اولیه به صورت عملی و اجرای درست و دقیق موارد و نکات ساخت و ساز، یک انتخاب عالی برای مشاغلی این چنینی هستند.
نجار، مکانیک، پیمانکار، تعمیرکار وسایل در حوزه‌های مختلف و... را هم می‌ توان مثال ‌هایی دیگر از مشاغل مناسب برای افراد حسی دانست که می‌توانند در آن ‌ها به موفقیت برسند.

5) تیپ تفکری‌ها

افراد متعلق به تیپ شخصیتی تفکری، تا حدودی شبیه شهودی ‌ها هستند و منطقی که گاه با بی ‌رحمی همراه است، از آن‌ ها چندان تیپ محبوبی نساخته است. آن ها متوجه نقص ها و ایرادات می شوند، انتقاد می کنند، به دنبال رفع کاستی ها هستند و به دنبال موفقیت می روند. بنابراین آن ها به شدت مناسب موقعیت ‌های مدیریتی و تعیین استراتژی ‌های کلی کسب‌ و کار هستند و غالبا با به کارگیری توانایی ‌های فکری و ذهنی خود در این جایگاه ها، می ‌توانند به مراتب بسیار بالایی برسند و با قاطعیت دیگران را مدیریت کنند.

فکری ‌ها با تحلیل ‌های غیر شخصی و مستقل از روابط مختلف، انتقادها، پیشنهادها و نظراتشان را بیان می ‌کنند و به این ترتیب شاید درست ‌ترین و واقعی‌ ترین تصمیمات ممکن را بگیرند.

چه مشاغلی مناسب تفکری‌ها است؟

مشاغل مناسب شهودی ‌ها و تیپ شخصیتی تفکری ها به دلیل نزدیکی افکار و اخلاقشان‌ به هم، تقریبا مشابه است. اشتغال در ادارات و موسسات مختلف، تدریس و به طور کلی کارهایی که فکر و ذهن را درگیر کند می ‌تواند مناسب این تیپ‌ شخصیتی باشد.

6) تیپ احساسی‌ها

افراد احساسی همواره تصمیمات احساسی می گیرند و مهم تر  از آن در تصمیم‌گیری ‌هایشان، دیگران را در نظر می‌ گیرند و به همدلی بها می دهند و به حقیقت اهمیت نمی دهند و به طوری که ادب و نزاکت برای آنها مهم تر است، مثلا از تصمیم درستی که به ضرر افراد دیگر تمام شود، منصرف می‌ شوند و به این ترتیب  بدترین گزینه برای قضاوت هستند.

احساسی‌ ها میل به قدردانی شدن دارند و با تعاریف افراد دیگر، انرژی و انگیزه مضاعف می‌ گیرند. با نقدها و نظرهای منفی، به ‌شدت تحت تاثیر قرار می ‌گیرند و حتی شاید در کارشان وقفه بیفتد، بنابراین افرادی که با آن‌ ها ارتباط دارند، باید با وسواس انتخاب شوند و از منفی ‌نگرها به شدت دوری کنند.

احساسی ‌ها به ارزش ‌هایی چون احترام به نظر و احساس دیگران، همدلی، همکاری و مهربانی بسیار پایبند هستند و شاید به جرئت بتوان آن‌ ها را بهترین انسان ‌های تیپ‌های شخصیتی مختلف دانست!

چه مشاغلی مناسب احساسی‌ها است؟

برای آنها مشاغلی با تصمیمات قاطع و یا شرایط بسیار سخت در محیط کار مناسب نیست. به طور مثال قضاوت و پرستاری برای این تیپ شخصیتی نه تنها مناسب نیست بلکه آنها را دچار اشتباه و استرس شدیدی می کند. مشاغل هنری نظیر نویسندگی، بازیگری، نقاشی، فعالیت در صنعت موسیقی و به طور کلی مشاغلی که با روح انسان در ارتباط است، می تواند برای آن‌ ها بسیار مناسب باشد.

از دیگر مشاغل مناسب این تیپ شخصیتی می ‌توان به آشپزی، کسب و کار مرتبط با گیاهها و حیوانات، مشاغلی که با کودکان ارتباط دارد مانند مربی مهدکودک، اشتغال در سازمان ‌ها و موسسات خیریه اشاره کرد.

7) تیپ ملاحظه‌ گرها

افراد این تیپ شخصیتی به نحوه‌ی چگونگی انجام یک فعالیت بیش از توجه به نتیجه آن بها می ‌دهند به طوری که روش تولید یک محصول حتی از خود آن محصول برایشان مهم‌ تر است. به بیان ساده تر اتمام کار برای آنها اهمیتی ندارد، اما چگونگی انجام آن مهم است.

ملاحظه گرها یکی از انعطاف‌پذیر ترین شخصیت‌ ها را دارند، هدفهایشان را به سادگی تغییر می دهند و به راحتی می‌توانند خود را با شرایط و موقعیت‌ های جدید تطبیق دهند، همچنین آنها می توانند با راه‌کارهای نوین، به مسائل پاسخ دهند.

چه مشاغلی مناسب ملاحظه گرها است؟

ملاحظه گرها به دلیل انعطاف پذیریشان برای مشاغلی که نیاز به راه روشی ثابتی ندارد و ممکن است دچار تغییر و تحول شوند، مناسب هستند. فعالیت ‌های علمی‌ در رشته ‌های فیزیک، شیمی،مهندسی‌ های مختلف و حتی  پیمانکاری پروژه‌ های متفاوت برای این تیپ شخصیتی مناسب است.

8) تیپ قضاوت‌ گرها

بر خلاف تیپ شخصیتی قبل، قضاوت گر‌ها به نتیجه کار اهمیت زیادی می دهند و پس از پایان و مشاهده‌ی نتیجه‌ی کار رضایت را می‌توان در چشم آن ها مشاهده کرد. توجه آن ‌ها به زمان و مدت تعیین شده برای اتمام فعالیت، واقعا مثال زدنی است.

اولویت قضاوت گرها زمان و نتیجه‌ی یک فرآیند است، بنابراین توجه چندانی به راه و روش این فعالیت ندارند.

چه مشاغلی مناسب قضاوت گرها است؟

بهترین و مناسب‌ترین شغل برای این تیپ شخصیتی  احداث کارخانه‌ ها، کارگاه‌ ها و تولیدی‌ ها است. آن ها با وسواس و توجه خاصی تلاش می کنند محصولات و خدمات خود را به موقع تحویل دهند تا به موفقیت ‌های متعددی دست یابند.

از دیگر مشاغل مناسب قضاوت گرها می ‌توان به تهیه‌کنندگی و اسپانسرینگ برای مشاغل مختلف نام برد، همچنین آن ها توانایی بسیاری در ایجاد برنامه‌ های طولانی مدت برای ادارات و موسسات مختلف را دارند.

کلام آخر

افراد متعلق به تیپ ‌های شخصیتی ذکر شده، به طور کامل تمام ویژگی های یک تیپ خاص را ندارند و ممکن است موارد و ویژگی ‌هایی از تیپ ‌های دیگر را در شخصیت خود ببینند، به عنوان مثال یک دورن گرا، می تواند حسی هم باشد و آن گاه می تواند با توجه به علایق و سلیقه‌ی شخصی خود و میزان برتری یکی از ویژگی های یاد شده در تیپ های شخصیتی، خود را در آن تیپ قرار دهد. در عصر جدید انتخاب شغل با چالش های بسیاری همراه است. با مطالعه و بررسی افرادی که تخصص لازم را دارند اما اشتیاقی به شغل خود ندارند نشان می دهد که تخصص و دانش کافی، عامل موفقیت فرد در شغل و حرفه اش نیست بلکه باید شغلی را انتخاب کند که با تیپ شخصیتی فرد هماهنگ باشد تا به او انگیزه کار و پیشرفت دهد. توجه به تفاوت های فردی در انتخاب شغل یک نیاز است. دقت در انتخاب شغل یک ضرورت است به طوری که استیو جابز، موسس اپل، در مورد اهمیت و ارزش شغل در زندگی به افراد توصیه کرده است که اگر خوشبختي را براي يک عمر مي‌خواهيد، کار مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید .   

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم