لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

توانایی هوش کلامی

هوش کلامی خود را توسعه دهید!

هوش کلامی یا زبانی توانایی شخص در تفکر و بیان افکار خود با استفاده از کلمات است. این هوش تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت سخنرانی و حتی نگارش متن می گذارد. همه افراد از یک نامه ساده گرفته تا نوشتن یک رمان تا صحبت با یکدیگر در همه این فعالیت ها از هوش کلامی خود استفاده می کنند. طبق نظریه هوارد گاردنر استاد دانشگاه هاروارد درباره هوش های چندگانه، هوش کلامی یکی از هشت نوع هوشی است که در انسان وجود دارد. اگر چه همه افراد از این هوش برخوردارند، اما برخی از آنها دارای توانایی بهتری هستند به بیان ساده تر آن ها مهارت کلامی بالایی دارند. نام های فراموش نشدنی ادبیات جهان مانند ویلیام شکسپیر، سر آرتور کانن دویل، آگاتا کریستی و ادگار آلن پو نمونه های بسیار خوبی از افرادی هستند که توانایی بالایی برای هوش کلامی دارند.

چرا هوش کلامی مهم است؟

آیا می دانید بشر حدود 5200 سال است که از این زبان برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کند؟

هوش کلامی می تواند کل زندگی اجتماعی فرد را شکل دهد نقش مهمی در موفقیت تحصیلی فرد دارد. به طور مثال برای موفقیت در بعضی از دوره ها، هوش کلامی کودکان باید از حد متوسط بالاتر باشد.

تاثیر هوش کلامی در موفقیت رهبران جهان یک واقعیت انکار ناپذیر است. آبراهام لینکن بزرگترین و محبوب ترین رییس جمهور آمریکا یک سخن ور ماهر بود. بسیاری دلیل محبوبیت، قدرت و موفقیت او را قدرت کلام و نفوذ کلامش می دانستند. 

در عصر صنعت 4.0 ، بسیاری از مشاغل توسط ماشین های صنعتی و ربات ها توسعه می یابند در نتیجه هوش کلامی تنها نقطه اصلی تفاوت انسان ها و ماشین ها در انقلاب صنعتی خواهد بود.

توانایی و مهارت کلامی وسیع ترین و شگفت انگیزترین هوش است، بنابراین افراد با هوش کلامی بالا می توانند روابط سالم تری برقرار کرده و راه حل محورتر شوند. آنها توانایی متقاعد کردن دیگران را دارند و می توانند تاثیر مطلوبی بر روابط اجتمای خود داشته باشند. 

توانایی قوی هوش کلامی چیزی فراتر از ابزاری است که به شما کمک می کند شغل رویایی خود را دنبال کنید. مهارت کلامی بالا ، یک احساس اولیه مثبت را تضمین کرده و شما را به عنوان یک شخص حرفه ای که با برقراری ارتباط، هدفتان را انتقال می دهید، نشان می دهد. هوش کلامی شما می تواند یک دارایی واقعی برای شما باشد، چه در شغل رویایی خود باشید، چه در مصاحبه برای موقعیت جدید باشید یا برای شروع یک رابطه جدید اقدام کرده باشید. هر چند ممکن است باعث استرس شما شود، اما خوب است بدانید که توانایی کلامی قابل یادگیری است.

در اینجا 15 روش برای بهبود توانایی هوش کلامی شما آورده شده است که به شما کمک می کند با اطمینان هوش کلامی را درک کرده و دامنه کلمات و عبارات خود را از امروز بهبود بخشید.

1) تا آنجا که ممکن است به طور گسترده مطالعه کنید

خواندن یک روش عالی برای بهبود توانایی هوش کلامی شما است، در صورتی که به اندازه کافی مطالعه کنید و طیف وسیعی از موضوعات و حتی دوره ها را پوشش دهید. وقتی شروع به خواندن در خارج از محدوده دانش و تجربه گذشته خود می کنید، با طیف وسیعی از کلمات جدید رو به رو خواهید شد که می تواند در بالا بردن توانایی و مهارت کلامی شما کمک کند، اما به یاد داشته باشید که آنها را در عمل نیز به کار ببرید.

2) یک کلمه جدید در روز

بسیاری از وب سایت ها از جمله خدماتی که روزانه ارائه می دهند این است که هر روز یک کلمه جدید مستقیماً به ایمیل شما ارسال می کند. در یکی از این سرویس ها عضو شوید تا به آرامی واژگان قوی تری یاد بگیرید. اگر واقعاً می خواهید توانایی هوش کلامی خود را تقویت کنید، می توانید هر روز یک کلمه جدید عمومی یا کلمه مربوط به شغل خود را انتخاب کنید و آموزش ببینید.

3) از آنچه یاد می گیرید استفاده کنید

بهترین راه برای بهبود توانایی و مهارت کلامی استفاده از کلماتی است که در زندگی روزمره یاد می گیرید. وقتی کلمه یا عبارتی جدید می شنوید، سعی کنید آن را در بحث با شخص دیگر بگنجانید. هرچه بیشتر از کلمات جدید استفاده کنید، یادآوری آنها ساده تر است.

4) در کلاس بزرگسالان شرکت کنید

یک کارگاه آموزشی انتخاب کنید که به شما کمک کند کلمات جدیدی را هنگام بحث درباره موضوع مشترک به کار ببرید، یا کلاسی مربوط به حوزه ادبیات یا آثاری که برای شما جذاب است شرکت کنید. کلاس راهی عالی برای ایجاد توانایی و مهارت کلامی شما است. فشار یک کلاس باعث می شود بیشتر تلاش کنید ، شما را مجبور به یادآوری کلمات جدید می کند و همچنین شما را به چالش می کشد که بتوانید بدون توجه به سن و توانایی خود، مهارت خود را ارتقا دهید.

5) مطالعه یک مجله

مطالعه مجله یک روش عالی برای پیگیری یادگیری های جدید است. وقتی با یک کلمه جدید رو به رو شدید یا عبارتی را در متنی درک کردید که قبلاً متوجه آن نشده اید، آن را یادداشت کنید و مدتی را به تأمل در آن اختصاص دهید. سپس می توانید تمام عبارات جدیدی را که یاد گرفته اید برگردانید که به شما کمک می کند دانش جدید خود را استفاده کرده و آن را حفظ کنید.

6) یک یادگیرنده فعال شوید

وقتی کلمه ای را نمی فهمید، یا متنی را نتوانستید درک کنید، چرا آن را جستجو نمی کنید تا ببینید افراد حرفه ای در مورد آن عبارت یا کلمه چه نظری دارند؟ خواه به دنبال ورود به فرهنگ لغت باشید و یا به تجزیه و تحلیل ادبی در SparkNotes ، کمی درک و بینش بیشتری کسب خواهید کرد که به شما کمک می کند چیزهایی را که در آینده با آنها رو به رو می شوید درک کنید.

7) تست هموفونیز را انجام دهید

هموفون ها به عنوان کلماتی تعریف می شوند که تلفظ آنها یکسان است اما در واقع معانی، هجی یا ریشه های بسیار متفاوتی دارند. دانستن تفاوت بین هموفون های با فرکانس بالا بیانگر تفاوت بین یک فرد با توانایی هوش کلامی بالا و یک فرد با توانایی هوش کلامی پایین است. در یک آزمایش هموفونیس شرکت کنید تا ببینید آیا مرتکب اشتباهات معمول و سخت گیر می شوید یاخیر. اگر متوجه شدید که اشتباه می کنید ، مشکلی نیست. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که کمی وقت صرف یادگیری تفاوت ها کنید.

8) به اشتباهات گرامری رایج نگاه کنید

هرکسی گاهی اوقات مرتکب اشتباه گرامری می شود. خوشبختانه تعداد زیادی وبلاگ مرتبط با دستور زبان وجود دارد که اشتباهات رایج دستور زبان را برجسته می کنند. در این وبلاگ ها ثبت نام کنید، محبوب ترین پست های آنها را بخوانید و شروع به شناسایی محل اشتباه خود کنید. هنگام صحبت با مردم یا خواندن اخبار ، حتماً این اشتباهات رایج را در ذهن خود مرور کنید، قطعاً ظاهر می شوند و اشتباه خود را پیدا می کنید.

9) زبان جدیدی یاد بگیرید

یادگیری زبان جدید به خودی خود یک چالش است، اما آیا می دانید این امر به شما در یادگیری پایه زبان خود نیز کمک می کند؟ هنگامی که یادگیری زبان را شروع می کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که زبان مادری خود را کامل می دانید. زبان عمومی مهارت کلامی شما را تقویت می کند، حافظه شما را بهبود می بخشد و یک دارایی در رزومه شما است.

10) به عنوان یک معلم داوطلب شوید

یادگیری یک زبان برای توانایی و مهارت کلامی شما خوب است، اما آموزش زبان خودتان حتی بهتر است. درست است که شما چیزی را به اندازه کافی خوب نمی دانید مگر اینکه آن را یاد بدهید. چرا یک ساعت از روز خود را به صورت داوطلبانه به آموزش با کودکان کار نمی گذرانید؟ شما در هنگام اهدا وقت خود به آموزش دیگران پایه محکمی برای ساختن خواهید داشت. چه چیزی می تواند بهتر از آموزش داوطلبانه باشد؟

11) ریشه های زبان را مطالعه کنید

ریشه های زبان به ما سرنخی از معنی کلمات امروزی می دهد. اگر زبان مادری شما فارسی است، می توانید کمی زبان انگلیسی یا زبان سایر کشورها را بیاموزید تا به شما کمک کند تفاوت معانی کلمات در زبان های مختلف را درک کنید. انجام این کار تست های واژگان را آسان تر می کند ، زیرا معانی اغلب در کلمات اصلی وارد می شوند.

12) بازی های کلمه ای انجام دهید

وقتی یادگیری به صورت انجام بازی باشد، سرگرم کننده است! به فروشگاه بازی محلی خود سر بزنید و چند بازی کلامی مانند Scrabble را انتخاب کنید و وقت خود را صرف تسلط بر آن کنید. Scrabble تقویت کننده توانایی کلامی بسیار خوبی است زیرا به مهارت حل مسئله و همچنین واژگان بالایی نیاز دارد، بهترین بخش در مورد  بازی این است که در حالی که واژگان جدید را مستقیماً از طرف مخالفان خود به دست می آورید، می توانید با سرعت بیاموزید.

13) یک روزنامه با کیفیت بخوانید

سعی کنید روزنامه فیزیکی تحویل بگیرید، گزارشگری با کیفیت، درک و واژگان شما را به روشی سازنده به چالش می کشد. سعی کنید آنچه خوانده اید را به یاد بیاورید ، تمام تلاش خود را برای درک واژگان خاص مربوط به هر حوزه از وقایع جاری انجام دهید و از آنها در زندگی روزمره خود استفاده کنید. مثل همیشه، اگر با چیزی مواجه شدید که نمی فهمید آن را جستجو کنید.

14) درک مطلب را تمرین کنید

چرا به جای اینکه سریع چیزی بخوانید، عادت نمی کنید که آرام آرام آن را بخوانید و سپس خلاصه کنید؟ هنگامی که شما سعی می کنید روی مطالب خوانده شده خود تأمل کنید، به جای اینکه فقط آن را کم کنید و به مطلب بعدی بروید، می توانید به درک و فهم برسید. سعی کنید آنچه را که خوانده اید برای دیگری توضیح دهید و کشف کنید که دفعه بعدی باید کجا را بهبود ببخشید.

15) در تست های گرامر ، هجی و توانایی خواندن شرکت کنید

بسیاری از تست های گرامر ، هجی و توانایی خواندن بصورت آنلاین با کیفیت بالا وجود دارد که به شما کمک می کند، مناطق ضعیف خود را شناسایی و کار کنید.

در پایان..

استفاده موثر از مهارت های کلامی باعث می شود تا با استفاده از ویژگی هایی مثل، واژگان، دستور زبان، نحو، روان بودن، بازیابی کلمات و پاسخگویی به نشانه های محیط، اطلاعات و ایده های کسب و کاری و ارتباطی خود را به راحتی به دیگران منتقل کنید.

تقویت هوش کلامی شما را در سخنرانی حرفه ای می کند اما باز هم ممکن است هنگام سخنرانی دچار استرس و اضطراب شوید بنابراین می توانید بنابراین می توانید  مقاله روش های غلبه بر ترس در سخنرانی را مطالعه کنید.

علاوه بر تمرین در توانایی و مهارت کلامی و یادگیری آن، کسب مهارت در مذاکره نیز، کمک بسیاری می کند تا بتوانید زودتر از رقبا به کسب و کارتان رونق دهید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم