لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

روش های غلبه بر ترس و استرس در سخنرانی

ترس از سخنرانی و راه های غلبه بر آن

بیشتر افراد ترس از سخنرانی  به خصوص در جمع را بالاتر از ترس از مرگ می دانند. حقیقت این است که این ترس می تواند به زندگی شغلی و شخصی شما آسیب برساند. ممکن است قبلاً تجربه سخنرانی در جمع را داشته باشید در این لحظه استرس می گیرید، کف دستان شما عرق می کند و این باعث می شود که شما نخواهید آن را دوباره تجربه کنید. اما می توانید با یادگیری نکات ساده سخنرانی در جمع، بر این ترس از سخنرانی خود غلبه کنید!

در تجارت، برای شما بسیار مهم است که بتوانید نظر خود را بیان کنید. این احتمال وجود دارد که همه ما روزی مجبور باشیم در جمع صحبت کنیم. ممکن است ما در حال ارائه یک سخنرانی رسمی به مخاطب باشیم، یا اینکه بخواهیم از رئیس خود درخواست ارتقا کنیم، مهارت حرف زدن برای پیشرفت در یک محیط حرفه ای ضروری است. ترس از سخنرانی در بین افراد بسیار واقعی است. با این حال، تکنیک هایی وجود دارد که به شما کمک می کند که بر ترس خود غلبه کنید و حتی روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند که استرس خود را مهار کنید و  انرژی خود را به روشی مثبت مهار کنید.

چگونه ترس از سخنرانی خود را مهار کنید!

برای غلبه بر ترس از سخنرانی راه ها و نکات زیادی وجود دارد اما اول از همه استرس را از خود دور کنید و به خود اطمینان داشته باشید سپس به نکات زیر توجه کنید و آنها را به کار بگیرید.

1) منظم شوید.

وقتی همه افکار و مطالب خود را مرتب کنید به شما کمک می کند تا بسیار آرام باشید. افکار واضح و منظم، می تواند اضطراب گفتاری شما را تا حد زیادی کاهش دهد، زیرا می توانید روی موضوع سخنرانی خود، تمرکز بهتری کنید.

2) تمرین و آماده سازی گسترده

هیچ چیز جای تمرین و آمادگی برای سخنرانی شما را نمی گیرد. یک متن از نکات کلیدی خود بنویسید، اما کلمه به کلمه از روی متن را نخوانید. آنقدر خوب برای سخنرانی خود آماده شوید که بتوانید به سوالات احتمالی که از شما پرسیده می شود پاسخ دهید. هر چه بیشتر تمرین کنید اعتماد به نفس شما تقویت می شود و  این تمرین یکی از مهم ترین راه های غلبه بر ترس از سخنرانی است. 

3) ترس از رد شدن را از بین ببرید.

اگر مخاطب من از گفتار من متنفر باشد چه می شود؟ اگر آنها خارج از صحنه من را هو کنند؟ سعی کنید تمام ترس خود را از طرد شدن از بین ببرید. مخاطبان به دلایلی در آنجا هستند تا به شما گوش دهند.

4) روی الگوها تمرکز کنید.

وقتی صحبت می کنید سعی کنید وارد یک ریتم یا جریان شوید. جملات خود را کوتاه و دقیق بیان کنید و نکات کلیدی را تکرار کنید. مکث کوتاه در بین نقاطی از سخنرانی می تواند شنونده را مشتاق کند تا منتظر جملات بعدی شما باشد.

5)  روبه روی آینه بایستید و سخنرانی کنید سپس خود را در آینه تماشا کنید.

سخنرانی خود را جلوی آینه تمرین کنید گویی که مستقیماً با شخصی صحبت می کنید. اگر واقعاً می خواهید یاد بگیرید که چگونه مهارت های سخنرانی عمومی را بهبود ببخشید پس به حالات چهره، حرکات بدن خود توجه کنید. هنگامی که در سخنرانی خود بیان ملایم و رفتاری آرام داشته باشید، استقبال مخاطبان خود را بیشتر خواهید کرد.

6) صدای خود را ضبط کنید و چندین بار گوش کنید. 

گفتار خود را روی تلفن یا دوربین فیلمبرداری ضبط کنید. بدین شکل که از ابتدا تا انتهای سخنرانی ضبط شود. سپس به آن گوش دهید یا آن را تماشا کنید و نکاتی را در مورد پیشرفت بهتر آن یادداشت کنید. بعضی از افراد دوست ندارند صدای خود را روی نوار گوش کنند، بنابراین مهم است که شما به صدای خود و سبک گفتار خود عادت کنید.

7) روی نفس کشیدن خود تمرین کنید.

وقتی روی تنفس تمرکز کنید صدای شما طنین بیشتری خواهد داشت و آرام خواهید شد. با آرامش نفس بکشید و تمرکز خود را برای ورود به یک ریتم بگذارید به طوری که عدم تغییر در ریتم تنفس باعث شود هم لحن آرام و ثابتی داشته باشید و هم استرس از شما دور شود. تمرین تنفس می تواند یک تمرین سخنرانی در جمع باشد و البته تنفس منظم و تمرین شده به کاهش استرس و بهبود نظم و ترتیب در تمام زمینه های زندگی و کسب و کار به شما کمک می کند. 

8)  بیشتر تمرین کنید.

وقتی کسی از من سوال می کند که چگونه می تواند مهارت های ارتباطی موثر ایجاد کند و سخنرانی در جمع خود را بهبود بخشد و در غلبه بر ترس خود موفق شود، من سخنان البرت هوبارد را برای او نقل می کنم، وی گفت: "تنها راه یادگیری صحبت کردن، صحبت کردن، صحبت کردن، صحبت کردن، صحبت کردن، صحبت کردن و صحبت کردن است.

9) سخنرانی خود را برای شخص دیگری بیان کنید.

افراد زیادی هستند که می توانید پیش آنها تمرین کنید. حتماً به او بگویید که در انتقاد با شما صادق باشد. صحبت مستقیم با شخصی دیگر باعث آرامش شما می شود و تجربه دریافت بازخورد از شخص را برای شما فراهم می کند. اگر آنها در مورد سخنرانی شما سوالی داشته باشند، به احتمال زیاد اعضای مخاطبان هم همین سوالات را دارند. ایجاد شرایط مشابه سخنرانی برای شما می تواند تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری به همراه بیاورد و استرس شما را کاهش دهد.

10) کلاسهای سخنرانی عمومی

یک مربی عالی پیدا کنید. گروه های زیادی وجود دارد که می توانید برای یادگیری هنر سخنرانی در جمع به آنها بپیوندید. تمرین مکالمه و سخنرانی در مورد موضوعات مکرر به شما کمک می شود ترس خود را از بین ببرید. هر چه حرفه ای تر باشید کمتر دچار ترس و استرس می شوید.

11) قبل از صحبت کردن به آرامی ورزش کنید.

قبل از ارائه سخنرانی خود یک ورزش سبک می تواند باعث گردش خون شما شده و اکسیژن را به مغز شما بفرستد. بهتر است پیاده روی کنید یا چند حرکت کششی آرام انجام دهید البته یوگا نیز ورزش موثری برای شرایط ویژه و کاهش استرس و اضطراب در زندگی و کسب و کار است. 

12) پاورپوینت می تواند واقعاً عالی باشد.

گاهی اوقات، پاورپوینت در سخنرانی می تواند بهترین  همکار شما باشد. اگر مطالب خود را فراموش کنید، بوسیله پاورپوینت می توانید مخاطب خود را مشغول نگه دارید بعلاوه  فرصت خوبی برای ثبت نکات کلیدی است که  می تواند به شما کمک کند.

13) جرعه ای آب گرم بنوشید.

گاهی فشردن مقداری لیمو در آب نیز به چربی گلو کمک می کند. سعی کنید قبل از صحبت از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. این موارد می توانند دهان شما را خشک کرده و صحبت را دشوار کنند. آب گرم صدای شما را نرم و گلوی شما را مرطوب می کند و مانع از خشکی گلو و سرفه شما هنگام سخنرانی می شود. هر چه شرایط سخنرانی برای شما بهتر مهیا شود استرس و ترس از سخنرانی در شما کمتر می شود.

14) موضوعی را انتخاب کنید که نسبت به آن دانش و توانایی دارید و از همه مهم تر، واقعاً به آن اهمیت می دهید.

نحوه انتخاب این موضوع چگونه است؟ باید سخنران بداند که چه موضوعی می تواند او را جذب کند و یا دغدغه کنونی او چیست تا بتواند موضوع سخنرانی خود را انتخاب کند. 

این موضوع باید تأثیر زیادی روی شما گذاشته باشد. شما می خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید پس اول باید بر روی شما اثر داشته باشد.

به شدت احساس می کنید دیگران می توانند از دانش شما بهره مند شوند.

سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند. وقتی از دل و قلب خود سخنرانی کنید بر مخاطب خود تاثیر می گذارید اما اگر سخنرانی شما مطالب سرد و بی روحی از زبان شما باشد فقط در گوش مخاطب باقی می ماند، فراتر نمی رود تا او را به فکر و اندیشه ترغیب کند. 

وقتی در مورد موضوع مورد علاقه خود صحبت می کنید اشتیاق شما بیشتر است و  نسبت به خود اطمینان بیشتری خواهید داشت و علاوه بر علاقه اگر نسبت به موضوع دانش و تجربه نیز داشته باشید بدون ترس از سخنرانی می توانید مخاطبان را با خود همراه کنید.

15) روی مطالب تمرکز کنید نه مخاطبان

برای ارائه مطالب خود به بهترین شکل ممکن متمرکز شوید و نگران واکنش های مخاطبان نباشید. اگر مطالب شما به روز، جامع و معتبر باشد دیگر نباید نگران واکنش ها باشید.

16) بیش از حد به واکنش های مخاطبان  فکر نکنید.

ممکن است شخصی با تلفن یا خمیازه اش در بین مخاطبان باشد. به یاد داشته باشید که همیشه افرادی خسته وجود خواهند داشت. هیچ یک از این واکنش های مخاطبان شخصاً با شما ارتباطی ندارند.

17) از سریع صحبت  کردن اجتناب کنید، آرام و شمرده صحبت کنید.

صحبت سریع در حین سخنرانی در تنفس شما تداخل ایجاد می کند. اگر خیلی سریع صحبت کنید نفس کمتری خواهید کشید. احساس تنگی نفس باعث وحشت و حساسیت بیشتر در برابر ترس می شود. هنگام صحبت کردن سرعت خود را کاهش دهید و آرامش بیشتری داشته باشید.

18) از مکث قدرتمند گفتار استفاده کنید.

مکث قدرتمند گفتار، ممکن است مهمترین تکنیک گفتاری باشد که یاد گرفته اید. این کار نه تنها برای غلبه بر ترس از سخنرانی مفید است بلکه مکث به موقع در تسلط  شما برای تاثیر احساسی در مخاطبان نیز بسیار مهم است. در موسیقی، تمام زیبایی در سکوت بین نت ها وجود دارد. در صحبت کردن، درام و قدرت گفتار در سکوت هایی است که هنگام حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر ایجاد می کنید.

19) برای آموزش خود هزینه کنید و هر زمان را صرف حرفه ای شدن در سخنرانی کنید.

اگر می خواهید سخنران حرفه ای شوید پس یاد بگیرید و به سمت آموزش در این زمینه بروید. برای رسیدن به هدف خود هزینه ای در نظر بگیرید و به کلاس های آموزش سخنرانی بروید و تمام تلاش خود را برای حرفه ای شدن بکنید. تجربه ثابت کرده افرادی که برای ارتقای شغلی خود بر استرس و اضطراب گفتاری خود غلبه کرده اند نسبت به همکاران و اطرافیان خود موفقیت و جهش بزرگی در حرفه و کسب و کار خودشان داشته اند. در طولانی مدت هرچه بهتر شوید پیشرفتتان بیشتر خواهد شد.

20) به کار خود افتخار کنید و موفقیت خود را بشناسید.

وقتی سخنرانی خود را به پایان رساندید، به پشت سر خود بزنید، شما بر ترس خود غلبه کردید و آن را انجام دادید. به خود افتخار کنید اما مغرور نشوید و باز هم یاد بگیرید و تمرین کنید. خودتان را نقد کنید شدیدترین منتقد خود شما هستید. سخنرانی خود را مرور کنید و یا فیلمی از سخنرانی خود تهیه کنید و نقاط ضعف خود را بیابید و روی آن کار کنید.

در پایان

این نکات را با دقت بخوانید و با به کارگیری آنها جز افرادی شوید که با جسارت و اعتماد به نفس سخنرانی می کنند و روز به روز افراد بیشتری را با خود همراه می کنند و به اهداف خود نزدیک تر می شوند. همانطور که گفته شد، یک مولفه عظیم غلبه بر ترس شما از سخنرانی در جمع ، اطمینان از آمادگی و اطمینان به مطالبی است که ارائه می دهید. 

علاوه بر اطمینان از آمادگی به مطالب ارائه شده می توانید با یادگیری مهارت های مذاکره از خود سخنران بهتری بسازید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم